Svédország kétségkívül leghíresebb múzeuma a Vasa múzeum, mely a világ egyetlen épen fennmaradt 17. századi hajóját mutatja be. Az egyetem jóvoltából mi ingyen mehettünk be megnézni, de aki erre jár, egyszer mindenképp érdemes betérni.
Története:
A hajó története igen nevetséges, merthogy összesen 1300 métert tett meg egész élete során. Építését II. Gusztáv Adolf király rendelte meg 1626-ban, a harmincéves háborúban a lengyelek ellen szerette volna bevetni. A hajó építése közben szerzett tudomást arról, hogy a lengyelek is egy hasonló hajón dolgoznak, így módosíttatta a terveket, egy második ágyú-fedélzetet rakatott még a hajóra, így az magasabb lett, de szélesebb nem. A hajó stabilitási próbáján - ahol harminc matróz átfut az egyik oldalról a másikra - már tudták hogy gond lesz, a hajó túlságosan megdőlt, de ezt senki nem merte elmondani a királynak. Így 1628 augusztus 10.-én kifutott a kikötőből az uralkodó dinasztiáról elnevezett Vasa csatahajó, kora legnagyobb vízi járműve, 64 ágyúval a fedélzetén. A napsütéses, enyhén szeles időben nyitva hagyták az ágyú nyílásokat, ami végzetes hibának bizonyult. 1300 méter után egy enyhe széllöket az oldalára fordította a hajót, ami rögtön el is süllyedt a kikötő közepén, 50 matróz halálát okozva. Mára kiderült, hogy a tervezési hibák, és a megfelelő mennyiségű ballaszt hiánya miatt süllyedt el a hajó.
Elsüllyedése után feledésbe merült, 1957-ben találtak rá újra a roncsra. A viszonylag épen maradt hajót 1961-ben emelték ki a tengerből, felújították, konzerválták, a mai helyén 1990 óta látogatható. Végleg megmenteni azonban máig sem sikerült, állapota folyamatosan romlik, a múzeumban évek óta keresik a módját, hogy hogyan lehetne tartósítani ezt a hatalmas hajót.